För er som vill ha en ny logga rekommenderar jag att ni själva läser på och sen, om ni satsar på att bli stora och har råd, verkligen letar upp någon bra, eller två. För min del hade jag först två betalda som utvecklade loggan och en annan firma som granskade resultatet. Senare hade jag fem entreprenörer till hjälp som också gjorde en granskning, alla är medvetna om en loggas vikt och några arbetar professionellt med det. Eftersom psykologin inte gick hem genom de två första utvecklarna så blev det till sist granskaren som fick göra slutuppgiften och snart är vi i hamn.
Slutsumman tyckas hamna på en bit över 6 000kr inklusive moms, en beskedlig summa. Sen ska ju nya visitkort, skyltar och annat tryckas upp också.
Men då funderar man på T.ex. Nordea och Telia som har summor på runt 10 tals och i vissa fall 100 tals miljoner för att utveckla sina loggor. (OBS! Oftast ingår kostnaden för utbyte av logotyp då också). Kostnaden för implementering ser man snabbt blir enorm om man, som posten, har några 1 000 bilar som behöver målas om. Men varför ska själva utvecklingen av loggan bli så dyr?
Jo det steg man bör göra efter att man har ”valt” logga är att testa den. För att få ett statistiskt säkerhetsställt material vill man intervjua ett 10 tal för att få fram bra frågor kring loggan. Sen när man har frågorna ska några 100 tals människor intervjuas för att få fram associationerna med loggan och hur bra man kommer ihåg den. Detta ska sen jämföras för de olika loggorna och sen väljer man den ger mest resultat. Så är det värt de miljoner dessa 100tals, kanske 1000 tals konsulttimmar kostar för att utföra arbetet. Ja, för kan du få kunderna att uppfatta budskapet 5% bättre så blir det rätt mycket pengar om man som TeliaSonera omsätter ca 100 miljarder!
Här har ni exempel på dyrköpta logotyper
Nedan har ni en logga som kostade ett företag 170 000kr. Pengarna gick rakt ner i sjön eftersom vissa människor tolkade loggan som en Man i färd med privata sysslor. Kanske hade de sparat pengar med en liten snabb panelundersökning för associationer?
2 kommentarer:
Haha, skattar lika mycket varje gång jag ser den logotypen.
Jag gillar din gamla logotyp så jag ser fram emot att få se din nya som förmodligen är ännu bättre. ;D
Hej! Ja jag har också blivit fäst vid den gamla. Framförallt lövet fräschade upp den rejält! Fokus är som sagt inte på designen utan det budskap den nya kommer att leverera!
Skicka en kommentar