Repsam

lördag 22 november 2008

21/11 – Senaste veckorna.

Sist bestämde jag mig alltså för att anpassa sömnen efter dygnsrytmen och inte tvärtom. Snart blev jag rejält överbelastad vilket till viss del är anledningen till att jag valde att inte skriva på ett bra tag. Jag tappade ju i början bortåt 4-5 timmar om dagen och jag hade helt enkelt vant mig vid de där extra timmarna.
Det tog mig också ca 2 veckor innan jag insåg att jag behövde den där tuffa attityden och kraften för att gå upp och stanna uppe på morgonen och detta oavsett om jag sovit 25 min, 4.5h eller 10 h och var övertrött. Om jag inte förbereder mig för att gå upp så blir det svårt helt enkelt och det har det varit för mig många av de senaste åren.
Många av mina dagar har varit full rulle (ofta mycket körande) från tidig morgon till 6-7 på kvällen och då har det fungerat bättre med 4.5h än med 3 timmar. Det senare har nämligen gjort att jag behövt en powernapp vid 14-15:00 tiden och också att jag blev rejält trött en del mornar. Men genom att ta 4.5h powernapp så klarar jag mig bra fram till 18-19:00 tiden. De gånger jag varit vaken så länge har det sen blivit en nap direkt när jag kommer hem och en till vid 00:00 tiden.

Jag tycker att detta sovsätt fungerar mycket bra för min nuvarande rytm. Den medför också att jag kan vara ute och festa i 6 timmar i sträck om jag skulle vilja. (något som jag dock inte gjort.) Men jag känner fortfarande att dagarna flyter på med mer energi och bättre prestationer om jag får till en nap mitt på dagen.
Vad jag för tillfället följer är då att jag försöker sova 4.5h om natten. Min vilja att göra klart mitt jobb är dock fruktansvärt stor så när klockan närmar sig 02:00 då det är meningen jag ska gå och lägga mig säger jag: ”Ja men jag ska bara fixa detta också.” Sen har klockan många gånger blivit både 02:30 och 03:00 innan jag har gått och lagt mig. Oftast har jag dock valt att direkt på morgonen ta en extra nap á 20 minuter iu den fallen så har det fungerat ganska bra.
Sammanfattning.

Jag anstränger mig lite nu också för att följa rytmen, men inte lika mycket som tidigare. Jag kan vara uppe hela 11 timmar i sträck utan att tappa nämnvärt mycket i förmåga mot ca 4 timmar tidigare. Antagligen kan jag med lite vilja vara uppe i stort sätt hela dagen, men det har jag inte och vill inte försöka. Jag är inte alls så instabil som jag var tidigare. Jag har t.ex. inte alls upplevd någon större ökad trötthet av att inte följa min diet som jag ska.
Totalt sover jag alltså 4-6 timmar om dygnet nu. Jag ska hålla denna rytmen ett tag tänkte jag och sen gå ner mot 3h sömn om natten när väl flytten är över så att jag ha bättre möjligheter att ta mina naps.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Äntligen en som förstår mig, har 3 politiska uppdrag, jobbar deltid och pluggar. Sover varannan natt och hatar det, provat piller, mådde sämre. Vad är tricket för att klara livet såhär?

Thomas Jönsson sa...

Låter som om du också har mycket att stå i! Om du är i en situation som du inte gillar ska du ändra den oavsett vad, för det viktigaste i livet är ju att må bra! Så antingen kan du testa min metod delvis. Kanske med 2-3 naps om dagen och 4.5h sömn om natten. Eller så försöker du ge upp en del av det du gör. Är det verkligen värt det? Kanske är det bara en period du har i livet och då kan det trots allt gå an. Ett annat sätt är ju att läsa böcker som visar hur du får saker gjorda snabbare. "Getting things done" är en sådan. (Få saker gjorda på svenska.). Dessutom ska du fundera om det du gör verkligen rymmer sig inom uppdragen eller om du kanske gör mer än vad som egentligen förväntas av dig. Då är det dags att säga nej och börja begränsa dig!

Oavsett vad. Titta över var du står och hur du mår och fundera på om det verkligen är rätt. Om inte så se verkligen till att göra en förändring!

Anonym sa...

Följ kroppens signaler.
Oavsett vad klockan är.

Är du trött och sömnig,så lägg dig och sov.
Är du pigg och vaken,så var uppe.

Så enkelt är det.

Anonym sa...

eftersom det är den 24/2 och du inte skrivit på flera månader så antar jag att du fortfarande sover. Snacka om power napp. ;)

Anonym sa...

Hur går det? Gav du upp?

Thomas Jönsson sa...

Hejsan!

Jag höll på i 3 månader, snittade 4h/dag och gav upp hösten 2008. Det blev aldrig "lätt" och jag lyckades aldrig komma ner till de 2.0-2.5h/dygn metoden syftade till.

Eliok sa...

OK.
Senaste inlägg hösten 2008. Vad har du gjort sedan dess, Thomas? Hållit ditt schema med några timmars fassömn varje dygn? Eller sovit hela tiden sedan dess?

Eller bara börjat sova normalt, som en normal människa? Ditt senaste inlägg tyder på det. Hade varit rimligt om du haft kuraget att erkänna att det här sömnspektaklet bara varit ett sätt att göra dig märkvärdig på. Vad ska du hitta på härnäst? Sluta andas in så du kan prata mer?

Thomas Jönsson sa...

Hej Eliok. Jag höll på 3 månader under hösten 2008 sedan slutade jag och övergick till en normal sömnrytm igen. Eftersom vanlig sömn är tämligen ointressant har jag valt att inte blogga vidare.

Nej. Hela projektet började som en utmaning och inte som ett sätt för mig att göra mig märkvärdig på. Men jag har tyckt all uppmärksamhet har varit mycket rolig.

Ditt experiment med andningen låter direkt livsfarligt och inget jag tänker testa på.

Men jag har inte gått över till att bli normal inte: Jag går på LCHF kost (low carb, high fat), sover 1-2 powernaps om dagen, jobbar 280h/månad, pluggar in ett antal böcker i månaden och tittar sällan på TV. Inte direkt ett "Svensson" liv :P.

Magnus Berg sa...

'Du är fan inte klok' tänkte jag när jag läste bloggposten. Nu är jag visserligen lite sen att kommenterar eftersom Thomas gett upp, men jag tänkte 'visst, det är upp till dig att plåga/försöka förändra dig och lyckas du så är det helt ok för mig. Jag hade till och med imponerats om du lyckats. Tanken på att få mer vaken tid för att kunna göra mer är lockande. Men själv gillar jag mest 9 timmars sömn per natt. Dock hittade jag denna blogg eftersom jag inte sovit mer än högst 30 minuter i natt och haft svåra sömnsvårigheter den senaste veckan. Men resultatet av detta har varit att jag hunnit läsa mycket. Vilket jag skulle vilja varje dag utan att plågas av sömnbrist och sömnsvårigheter.
God natt på er, och god natt Thomas. Nu tänker jag dricka öl tills jag somnar. Jag behöver sooova.