Repsam

torsdag 6 november 2008

05/11. Sömnlös: Det här gav sovandet mig

Den 4de november sov jag 6 timmar och den 5te november sov jag 10.5 timmar. Den 5te så vaknade jag dock automatiskt efter 5.5 timmar och kände mig helt utvilad. Då tänkte jag att jag borde gå upp, men uppenbart blev det inte riktigt så. Sen vaknade jag vid 8 tiden igen och då var jag övertrött, men lyckades inte förmå mig att gå upp… Nästa gång blev 09:40 och det gick ju bra. Klockan 09:50 var det ju dags att sticka till skolan och innan dess behövde jag äta och göra mig i ordning…

På första lektionen idag, efter dessa två dagars sömn så kändes det skönt att inte behöva planera när jag skulle sova och det kändes skönt att det inte fanns någon risk för att bli trött (vilket hänt tidigare då lektionerna hamnat fel eller varit för långa med hänsyn till mitt sovande). Mina tankar var helt annorlunda, jag hade mycket, mycket mer tankar än vad jag har haft under tidigare lektioner (Då jag alltså verkade under minimal sömn). Kan dock inte påstå att jag lärde mig så mycket mer för ämnet kändes fortfarande väldigt svårt(som för alla andra närvarande). Tankarna ville nämligen inte alls stanna på vad läraren hade att berätta utan flaxade en massa kring företagsflytten, vad som skulle hända imorgon och o.s.v.
Under dagen har jag tagit 3 powernaps som har varit sköna och det har varit mycket lättare att gå upp än vad det var när jag körde stenhårt på sömnlösmetoden.
Officiellt sätt har jag nu lagt när sömnlösmetoden, istället ska jag göra lite vad jag ”känner för” så länge kroppen mår bra av det. Jag tänker också gå lite baklänges. D.v.s. att minska och minska på sömnen om nätterna för att vara vaken på dagen istället. Mitt krav är dock att det ”ska vara lätt” att gå upp.

Vad jag mer har noterat är att jag har börjat nysa mycket idag. Jag har också haft en fruktsvärd aptit som nästan verkat obegränsad. Jag väger 78 kilo och tränar 3-4 gånger i veckan. Idag har jag inte tränat en enda gång men ändå åt jag. 3 fullkornsmackor till frukost. 4 kakor och två bullar(gav upp dieten lite också) och 6 klementiner till fika. En stor pastarätt till lunch. Sen åt jag 3 fullkornsmackor till kvällsmat och har dessutom ätit 3 stora morötter, 2 klementiner, en avokado, två bananer och en massa pumpa frön…

Inatt planerar jag för 4.5h sömn. Ska bara motivera mig först så att jag är säker på att jag kommer upp. För är det någonting jag har insett i praktiken och lärt mig så är det att rätt attityd kan ta dig hur långt som helst och attityd kommer från motivation!

10 kommentarer:

Darwin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Darwin sa...

Hej Thomas!

Vad roligt att du insett det befängda i ditt totalt misslyckade sömnexperiment och äntligen kommit till den insikten att vissa saker och ting faktiskt inte är möjliga, oavsett hur mycket tro och viljestyrka man besitter.

Vi har haft det, rent ut sagt, riktigt jävla roligt i följetongen av ditt nonsensexperiment, ett experiment du motiverat med källor vilka saknat någon som helst naturvetenskaplig och empirisk grund, du har liksom en religiös motiverat ditt försök med blott "tron" och "hörsägen" som utgångspunkt.

Här kommer några av våra favoritcitat från dig, sådant som fått oss att sätta morgonkaffet i halsen eller givit upphov till vilda diskussioner ända in på kvällskvisten där vi diskuterat huruvida du är fullständigt och rent depraverat galen eller bara korkad alterantivt briljant. Det sistnämnda med anledning av att allting till en början tedde sig så absurt, tänk Kafka och Slottet, att vi utgick från att det var en elaborerad fars, något som tyvärr verkar högst osannolikt idag, med facit i hand.

Först ut, för att klargöra hur galen du är, följer en lista på vad du hävdade var fördelar med flerfassömn. Detta är, liksom experimentet i sig, oargumentarbart rent nonsens som ständigt dyker upp i bloggen.

* Bättre immunförsvar
* Bättre självkänsla
* Mer fysisk styrka
* Mer livsglädje
* Mer spirituell styrka
* Större chanser att lyckas i näringslivet (Entreprenörsfrämjande?) eftersom man givetvis har mer tid tillhanda.

Ur Sydsvenskan 2008-07-29 http://sydsvenskan.se/lund/article351199/Han-sover-bara-25-timme-per-dygn.html: "Han säger till och med, inte helt skämtsamt, att han bräckt skalan och hamnat på en 11:a eller 12:a vid några tillfällen. Även styrketräningen går bättre.
– Sedan jag började har jag slagit personligt rekord. Jag lyfter tre procent mer nu, förut kunde jag lyfta 80 kilo; nu är det 82,5."

Det här är lite av vår personliga favorit tätt följd av anledningen till att du börjat med flerfassömn ur samma artikel, speciellt punkt tre:

"För att hålla motivationen uppe har han satt upp listor med bra argument. Till exempel har han en lista med rubriken "Därför går jag upp varje morgon" med punkterna:
1) för att prestera på den nivå jag vill
2) för att få den inkomst jag vill ha
3) för att få den flickvän jag vill ha. "

Så här förklarar du själv din fiktiva skala (Blogginlägg 17 juli 2008: http://xn--smnls-juad.blogspot.com/2008/07/polyphasic-sleep-om-detta-frsk.html): "Ibland skriver jag prestationsnivå 11/10. 10/10 korrelerar till hur jag fungerade under en bra period när jag sov på vanligt sätt. 11/10 innebär således att jag presterar bättre med Polyphascis sleep än vad jag normalt hade gjort någon gång under ett vanligt dygn med vanlig sömn."

Den här fiktiva skalan ekar genom bloggen, skalan saknar någon som helst verklighetsförankring utan är rent godtycklig och sålunda rent värdelös. Här följer några roliga exempel:

"Dagen blev mest kaos. Jag planerade att ta en Nap 13:00 men det blev först 14:30 då jag behövde filma en massa åt aftonbladet webb-tv. När jag väl gick och la mig sov jag bara 15 minuter då en norsk tidning ringde och det var inget direkt suveränt uppvaknande… Låg på 7/10 när jag vaknade."

"Hela natten fortsatte dåligt och jag fick inte gjort någonting trots att jag var vaken. Prestationsnivån låg på 3/10. Jag tog powernaps frekvent men de hjälpte inte och så småningom försov jag mig med 1.5 timme."

Det som vi dock haft absolut roligast åt, det är dina ursäkter för varje gång du försovit dig, det vill säga då du brutit mot ditt sömnschema. Inte i ett endaste inlägg verkar du ha reflekterat över att försovningarna _kan_ ha och göra med faktum att du sover för lite och sålunda är trött, nej, dessa har varit de ständiga ursäkterna(efter bästa förmåga sammansatta i kronologisk ordning):

1. För dålig motivation, du började skriva fler och fler listor i stil med "för att få en önskvärd flickvän...." för att bli motiverad.
2. Du hade en för dålig väckarklocka och släpade hem en stereo.
3. Stereon hade för dålig volym....
4. Nu börjar du mixtra med vad du äter helt plötsligt och ursäkter som "Jag blandade kolhydrater och proteiner" dyker upp som någon löjlig ursäkt för att du försovit dig.
5. Stereon räckte inte, du investerade i en ljusterapilampa.
6. Än en gång börjar du tjata om attityd och lyder viss framgång, varvid du misslyckas igen.
7. Du började tugga koffeintabletter.
8. Lampan går sönder.
9. Misslyckandet är ett faktum.

Några exempel:

"05/08 – Miss igen.
Denna natt blev det ny miss. Jag gick aldrig upp när klockan ringde utan kände för att dra mig lite till och ställde en ny klocka på ny ringning. Någonting blev fel, jag somnade och vaknade först 4.5 h senare…

06/08 – Sov rakt igenom väckarklockan.
Återigen så var jag sjukt sugen på att bara ligga dra mig en liten, liten stund denna natten (hmm luktar brist på disciplin/motivation) vilket jag gjorde. Jag ställde dock klockor ifall att jag skulle försova mig. Men jag missade det ena larmet och vaknade först av det andra senare larmet. Slutade med att jag försov mig 2.5h.

Även denna natt misslyckades jag och återigen har jag svårt för att förklara vad som faktiskt hände.
04:00 vet jag att jag var vaken och aktiv, då satt jag vid datorn och jobbade. Sedan har jag ”minneslucka” fram till 08:00 då jag vaknar igen. Då vaknar jag i sängen. Så någon gång efter 04:00 har jag antingen somnat vid datorn och sedan sovandes gott och lagt mig i sängen eller så har jag utan att jag minns det lagt mig i sängen för att sen sova.
Resten av dagen fungerade som vanligt väldigt bra! "

Vi får inte glömma denna snudd på heliga stund då du plötsligt, gissningsvis efter att ha läst någon amerikansk så kallad framgångslitteratur där mantrat "Du kan om du vill" ständigt dyker upp, orerar om vikten av rätt attityd och illustrear detta med en fullständigt fantastisk bild: http://4.bp.blogspot.com/_nMNzvKZ65rE/SN3PEzmNygI/AAAAAAAAADQ/PqMVpOoYEHs/s400/Tr%C3%A4ning-b%C3%A5da.JPG

Så avslutningsvis följer ett citat hämtat från detta inlägg:

"Inatt planerar jag för 4.5h sömn. Ska bara motivera mig först så att jag är säker på att jag kommer upp. För är det någonting jag har insett i praktiken och lärt mig så är det att rätt attityd kan ta dig hur långt som helst och attityd kommer från motivation! "

Nej, rätt attityd kan inte ta dig hur lång som helst, att inse sina begränsningar är en styrka, inte en svaghet. Vi kan bara hoppas att du lärt dig en läxa av detta experiment och kan dra nytta av de lärdomar som följt med denna resa.

Inte bara vi har haft väldigt kul både åt och med med dig, även media hade mycket kul, speciellt gänget på Sydsvenskan. Deras artiklar rörandes dig har en ironisk underton som är svår att undgå, så länge man inte heter Thomas förstås. Vidare publicerades även en högst underhållande tråd på Flashback där man diskuterade fenomenet Jönsson: https://www.flashback.info/showthread.php?t=716208

Det finns så mycket mer att skriva om, det här är bara toppen på isberget. Vi tackar för oss och önskar dig lycka till i fortsättningen, både med den där önskvärda flickvännen samt i näringslivet, det har varit ett sant nöje!

Mvh
The Darwin Community

Anonym sa...

Vilket liv föregående har som t.o.m. lagt tid på att citera dig....hm...

Anonym sa...

Och så började du sova normalt? Eller vad är det frågan om? Inga inlägg på hur längesedan som helst?

Thomas Jönsson sa...

Nej, det kändes bara dåligt att sova normalt. Men jag sover "mer normalt" iaf. Se senaste inlägget jag har skrivit nu!

Jag tackar Darwin för det långa utläggen citaten o.s.v, men jag hinner inte ge ett bra svar förrän jag är klar med flytten. Men jag återkommer då!

Anonym sa...

Nå? Kommer det något svar?

Thomas Jönsson sa...

Hejsan.

Ja det gör det, men svaret ligger tyvärr fortfarande långt ner i min priolista och det kommer hela tiden viktigare saker framöver som skapar förseningar. Som tur var betar jag totalt sätt av!

Thomas Jönsson sa...

Hej!

Tack så mycket för ert lång brev. Vad kul att jag har lyckats roa er så mycket och att ni har följt min blogg med sådan spänning, det får jag verkligen tacka för!
Mer eller mindre alla fördelar som jag pratade om kunde inträffa var fördelar som jag hade noterat genom att läsa om metoden. Sedan var det alltså upp till mig att via metoden och mig själv som testkanin utröna om det var sant eller inte.
Till de fördelar som nämnts får jag idag, ca 0.5 åt efter mitt försök med metoden som varade i 3 månader säga så här.
*Bättre immunförsvar. Ingen skillnad
* Bättre självkänsla. Ja
* Mer fysisk styrka. Ingen skillnad
* Mer livsglädje. Definitivt (men individuellt så klart)
* Mer spirituell styrka. Ja
* Större chanser att lyckas i näringslivet (Entreprenörsfrämjande?) eftersom man givetvis har mer tid tillhanda. Ja

Ang skalan så har jag varit dålig i kommunikationen. 10/10 var en bra normaldag, så allting under 10 innebar att jag presterade sämre och allting över innebar att jag presterade bättre. Även nuförtiden har jag så klart dagar som är 11 och 12/10, men även dagar som är 7/10.

Tyvärr är det ju så med alla saker man uppfattar subjektivt, det är svårt att mäta dem. Man får väl se skalan som ett sätt för mig att uttrycka min känsla och uppfattning om rådande prestationsförmåga snarare om någon slags korrekt skala.
Självklart så när jag går fullt ut med en metod, en metod som jag tror att det finns sanning i, bara säga att det måste bero på att jag är trött. Det är ju som att ge upp rakt av. Tror ni själva att elitlöparna mitt i ett maraton säger, ”Nej fan nu har jag gått in i väggen.” Klart man inte gör, då lyckas man inte väl. Nej de säger att det måste bero på vätskebrist, tar en klunk vatten vid nästa möjlighet och springer vidare som aldrig förr.
Så vad jag så klart sökte, precis som en duktig idrottsman, hela tiden nya saker och möjligheter som kunde förbättra mina prestationer – för jag tänkte inte ge upp, jag tänkte inte säga att ”nu, nu har jag gått in i väggen.”
Detta är säkert anledningen till att jag lyckades utföra metoden under så lång tid gemfört med andra försök som har utförts och det är i slutändan anledningen till att jag under en vecka lyckades komma väldigt nära målet den veckan när jag sov endast 3 h/natt.
Du fortsätter med några exempel från min blogg och där ser vi klart och tydligt samma mönster. Istället för att jag fokuserar på det dåliga och ger upp så ser jag möjligheter med att testa nya saker för att klara utmaningen.
Hehe, den där bilden du hänvisar till var helt fantastisk, ja. Där är det bara att erkänna att jag riktade mig mer mot media och för att få lite uppmärksamhet. Något vi nog båda kan vara väldigt överens om att jag lyckades väldigt väl med. Här nere blev min metod med i sydsvenskans lista ”årets 10 snackisar”. Jag lyckades också få mitt företag, då Repsam, nu REHIFI.SE omnämnt ganska många gånger i media och som mest hade jag 4 gånger så många besökare till min internetbutik mot vanligt.
Jodå jag har också sätt att många har kunnat diskutera min metod på ett roligt sätt och det glädjer mig bara. Metoden var rejält kontroversiell och utmanande så det är klart att jag måste få höra att jag både är galen och dum i huvudet och klart att folk ska få förlöjliga mig. Hade man inte gjort det hade det varit ett tecken på att metoden inte alls var särskilt speciell.

Jag får ge er ett stort tack också. Inte bara har ni hjälp mig föra fram mig i ramljuset ni har också sammanfattat mycket av mina galenskaper och hjälpt mig till reflektion. Det är alltid kul och värdefullt att höra vad andra tycker!
//Thomas

Anonym sa...

Bra skrivet tomas ! Svar på tal kan man konstatera direkt , jag tror "darwqin" får nöja sig med det svaret !

Thomas Jönsson sa...

Tack så mycket. Ja, jag gillar att vara konkret och ärlig i mina svar.