Repsam

måndag 4 augusti 2008

04/08 – Back on track!

Nu infriade jag ytterligare ett hjälpmedel vilket jag kände att jag behövde. Tidigare släckte jag ner hela rummet när jag gick och la mig och somnade i mörker. Vad jag gjorde inatt var att jag tog fram en liten 11W(motsvarar ca 50 vanliga watt) lågenergilampa jag satte mitt i rummet som jag lät vara igång under min nap. Teorin är då att kroppen ska känna att det inte är natt utan fortfarande dag varvid den inte ska producera samma slags hormoner och jag kommer att vara i ett annat stadium när jag vaknar igen. Ett stadium som mer liknar det jag upplever mitt på dagen. (Då jag aldrig försover mig!) Den stora nackdelen som jag ser är att jag antagligen inte får riktigt lika bra sömn under denna perioden – det är därför jag har avvaktat med detta ett bra tag.
Nap 1 togs vid 2 tiden och uppvaknandet blev klart mycket bättre än tidigare. Låg på 8/10 och jag var utan tvekan klar nog för att plugga/jobba med precis vad jag ville. Jag kände mig också betydligt piggar än vad jag gjort de senaste dagarna.
Nap 2 togs vid 6 tiden och även den blev himla bra (återigen med lampan igång). Efter denna så låg jag återigen på 8/10 men det tog inte lång tid innan jag gick över till att ligga på 9/10. Återigen var jag tämligen pigg och det var inga problem att hålla mig vaken. Nu vid 10 tiden så ligger jag på 10/10 och är verkligen nöjd med natten. Jag fick gjort både det ena och det andra och framförallt så försov jag mig aldrig! Jag är nu BACK ON TRACK!!!

6 kommentarer:

Ludwig sa...

Härligt med lite goda nyheter.... Ladda upp ordentligt (om det nu är rätt uttryck) inför söndag.
Kul att du lyckades göra business på vägen hem inatt ;)

Anonym sa...

Hörde Thomas Jönsson i radion!

Thomas Jönsson du verkar som om du vill göra allt på en gång. Driva ett företag, plugga heltid, skriva en bok allt på en gång. Du är en unga man detta innebär att du skulle hinna göra allt på under en längre tid och sova gott flera timmar. Flickvän? Hur ska du hinna med en flickvän? Du verkar ju ganska upptagen! Det är bättre att koncentera sig på en sak taget och göra det med hög kvalite. Istället för kvantitet dvs. i ditt fall göra allt på en gång med sömnbrist.

Anonym sa...

Intressant experiment. Hur har du kommit fram till 20 minuter per fjärde timme, är det vad man maximalt skall klara av? Skulle man t.ex inte kunna klara sig ganska bra på biphasic sleep även om man skulle förlora någon timme?

Tillåter det rubbningar när man väl kommit in i rytmen, om man t.ex går på fest av något slag?

Anonym sa...

Kämpa vidare grabben! Den som har tillräckligt med vilja kommer alltid lyckas.

Anonym sa...

Gött att höra att du inte ger upp, kämpa på.. Tror du kan vänja din kropp vid att sova även med lampan tänd. Det går ju att sova på dagen!!
En fråga, hur påverkar detta din aptit?? Äter du mer?? På mer konstiga timmar eller hur har detta påverkat dig???

Thomas Jönsson sa...

Tackar för alla stödjande kommentarer! Som mina närmsta vet så är jag inte den som ger upp i första taget!

Det stämmer att jag gör mycket och det trivs jag med. Det är utmaningarna som skapar glädje och tillfredställelse i mitt liv, vad gör är det som gör det i ditt?

Jag skulle kunna göra allting i lugnare, men normal hastighet ja, men vad är det för utmaning och hur får det mig att växa?
Lyckas jag med detta så finns det mycket tid över för en flickvän!
Jag håller med att man ska hålla hög kvalité och där kan jag nog brista i vissa fall och det beror nog på en rädsla för att hålla alla vägar öppna. Bra att du gjorde mig medveten om detta!

Som Polyphasic sleeper har man inte sömnbrist, utan mer energi och bättre koncentrationsförmåga än normalt!

20 minuter per gång är rekommenderat av forskare och det är dessa rekommendationer jag slutligen vill följa. Dock väljer jag att ligga på 25 minuter nu då jag tror att jag ännu inte insomnar så snabbt som forskarna säger att man ska kunna göra.

Biphasic sleep (2 sömntillfällen per dag) är ett annat sätt, men det skapar inte samma slags rytm och du kan inte klara att gå ner till mycket mer än 5 timmar om dygnet. Dessutom så innebär det att du kommer att vara vaken botåt 12 timmar i sträck och då kommer du antagligen inte fungera så himla bra mot de sista av de 12 timmarna.

Det verkar inte som om systemet tillåter speciellt mycket rubbningar då jag själv upplevde större problem när jag i tisdags blev rubbad varvid jag försov mig 5 dagar i sträck. Jag är dock av åsikten att det går att lösa genom ökad motivation och disciplin även om man definitivt kommer vara mycket mer groggy de(n) första nätterna(en) efter att man "craschat".

Tack Johan och Daniel jag tror också på att viljan kan ta en riktigt långt!

Jag har börjat äta en extra gång vilket brukar blir på natten mellan 00:00 och 03:00. På dagarna tenderar jag också att äta något oftare, men äter istället mycket mindre. Generellt verkar min mage trivas bättre eftersom det blir mindre stötigt med fler och mindre måltider. Tidigare kunde jag bli slö och hängig efter en måltid, det blir jag inte längre. (Fast även med vanlig sömn kan man äta mindre och oftare.)

Ha det så bra och fortsätt bara att skriva frågor om det är någonting ni undrar över!