Repsam

onsdag 6 augusti 2008

06/08 – Sov rakt igenom väckarklockan.

Återigen så var jag sjukt sugen på att bara ligga dra mig en liten, liten stund denna natten (hmm luktar brist på disciplin/motivation) vilket jag gjorde. Jag ställde dock klockor ifall att jag skulle försova mig. Men jag missade det ena larmet och vaknade först av det andra senare larmet. Slutade med att jag försov mig 2.5h. Denna natten tänker jag lyssna på en ljudbok och promenera större delen av natten.
Jag tänker repetera reglerna varje gång innan jag tar en powernap och jag kommer motivera mig varje gång innan jag går och lägger mig. Dessutom kommer jag ha en kraftigare lampa tänd på natten så att jag vaknar mindre trött. (lyckads krossa den tidigare och fick endast fatt i en klen lampa).

Oavsätt om jag försover mig eller inte så fungerar jag bra dagtid. Försover jag mig på natten så är jag inte trött oavsett vilken tidpunkt jag vaknar, men ofta övertrött. Lyckas jag undvika att försova mig så är jag oftast trött mellan 03-08:00 numera men därefter fungerar jag klockrent igen. Fortfarande är det riktigt skönt med napen vid 18:15 efter jobbet som gör att man får fullt med nya krafter när man vaknar 25 minuter senare igen!
Ni får gärna hejja på mig och ge mig förslag på vad jag mer kan göra för att se till så att sängen inte blir allt för frestande på natten!

7 kommentarer:

Anonym sa...

vad är det som gör att man presterar bättre genom att vara uppe en hel natt och promenera samt lyssna på ljudbok istället för att vakna upp utvilad efter en god natts sömn??????

Anonym sa...

Blir du inte tröttare av att gå dina rundor?? Motion gynnar ju god nattsömn?!

Vill du förklara vad du menar med:
"Försover jag mig på natten så är jag inte trött oavsett vilken tidpunkt jag vaknar, men ofta övertrött."

Jag hoppas du klarar ditt experiment på ett sätt, men jag önskar dig verkligen en hel natts sömn igen :)! Finns det något bättre än att ha sovit rikigt gott med djupsömn och allt och sedan ha en hel dag framför sig tillsammans med nära och kära utan powernaps som stör?

Thomas Jönsson sa...

Ljudböckerna jag handlar om utveckla mig som person och får ses som "studier" vilket jag har nytta av båda i privat och framförallt yrkeslivet.
Jag känner mig lika utvilad, om inte mer, vid 10:00 genom att sova på detta sätt mot att sova på vanligt sätt. När jag sov på vanligt sätt så var jag väldigt ofta övertrött och seeg, det är jag inte längre.

Än så länge har jag inte helt anpassat mig till Polyphasic sleep vilket gör att jag tror att det fortfarande finns många fler fördelar kvar att åtnjuta.

Hmm, intressant det där med träning och sömn. Ja på sätt och vis borde jag bli tröttare. Man får nog se det som att jag fysisk blir tröttare men mentalt piggare tack vare att det strömmar mer syre genom hjärnan.
Jag har ju noterat att jag alla gånger varit tämligen pigg om jag sprungit 40 minuter även om jag innan var väldigt trött.

Vad jag menar med "Försover jag mig på natten så är jag inte trött oavsett vilken tidpunkt jag vaknar, men ofta övertrött." är att de gånger jag bara försover mig någon timme fungerar jag sen bra och är pigg. Men om jag försover mig 4 timmar eller mer brukar jag känna mig övertrött (=sovit för länge) och är seeg och mindre motiverad att ta mig an den nya dagen.

Haha. Jag längtar knappast efter uppvaknandet efter en god natts sömn. Jag får samma uppvaknande många gånger numera, till och med fler eftersom jag går och lägger mig oftare. Dessutom börjar jag riktigt gillar powernappsen om dagen då man oftast är så mycket piggare och alerta efter dem.

Vad jag däremot saknar är att bara ligga och dra sig och seega i sängen vilket jag tycker är såå skönt!

Tack för era kommentarer, kul att ni vill veta mer om hur det går!

Unknown sa...

Inte lika bra att ge upp ditt försök? Jag har hållt på sådär till och från hela livet (skulle dock helst slippa det). Kan ha perioder där jag sover 2h om natten utan problem och presterar på max, håller dock inte i mer än MAX 1 vecka.

För ett halvår sedan när jag skrev B-uppsats lyckats jag pricka in en sådan period och mina studiekamrater undrade hur jag orkade. Måste dock säga att den gången var det väldigt trevligt.

Däremot är det (för min del) så att taskig sömn oftast gör att jag blir lättirriterad, grinig och okoncentrerad. Det går helt enkelt inte att bryta kroppens egna fysiska lagar :-)

Ps. Finns dock inget bättre än att lägga sig i sängen och sjunka in när man inte sovit på bra länge. D.s

Anonym sa...

Jag bara undrar om du tror att ordet "seg" stavas med två e.

Anonym sa...

Det stavas "oavsett" inte "oavsätt"

Thomas Jönsson sa...

Tack. Ska bli bättre på att leta efter stavfel.