Repsam

måndag 27 oktober 2008

27/10 Karriär: Lär er rätt fingersättning! NU!

Jag har svårt att förstå varför det är så få i vår omgivning som har korrekt fingersättning till keyboardet. Det är jätteenkel mattematik. Säg att det tar dig 20 timmar att lära, eller för att vara på den säkra sida, vi drar till med 200 timmar, att skriva på ett sätt som sparar dig 50% av tiden. Låt oss tänka en person som har 10 år kvar att jobba. Det blir knappt 20 000 arbetstimmar kvar. Så för att det totalt sätt ska spara tid åt honom eller henne så behövs ett utnyttjande av 2% av arbetstiden. Eller 9.6minuter om dagen om vi förutsätter 8 timmars arbetsdagar. Skulle det ta mer rimliga 20 timmar att lära sig spara 50% så räcker det alltså att man skriver 57 sekunder om dagen för att ta hem det hela. Är du sen ung och har 40 år kvar att jobba, ja då är vi nere på 15 sekunder!

Jag själv får ofta höra att jag skriver fruktansvärt snabbt. Jag skriver kanske till 90% rätt, men jag har mer än 40 år kvar på arbetet och jag lägger långt mer än en timme om dagen till att skriva så jag vill upp de där sista 10%. Jag vet hur mycket tid det på lång sikt sparar mig och jag älskar investeringar som kostar idag men ger rejäl avkastning för all framtid. Som vi vet är tid pengar. Har du själv råd att ödsla med alla dessa pengar eller ska du ta dig i kragen och lära dig skriva korrekt. Ska du lära dig rätt fingersättning? NU?

Inga kommentarer: