Repsam

söndag 2 november 2008

02/11: Personlighet: Är jag en psykopat?

Senaste dagarna har jag haft lite nya tankar över livet och vad jag håller på med vilket kuliminerade efter att jag sätt filmen ”the butterfly effect”. Filmen visar en människan som i sin egen värld har full kontroll men som för utomstående i många fall kan tyckas ha stora personlighetsrubbningar. I slutskedet så utför huvudkaraktären extra ordinära handlingar, utan större tveksamheter, handlingar som för personer i den vanliga verkligheten skulle ha väldigt svårt för att göra.
Så då började jag själv fundera på vissa av de handlingar jag gör, som kan tyckas vara extrema och som antagligen många andra inte skulle orka med på all samma sätt.
Hur kan jag själv egentligen orka på i ett tempo och i ett liv som skiljer sig väsentligt från vad de stora massorna? Har jag också rubbningar och i så fall är jag medveten om dem?

Jag upplever att det finns två krafter som kan vara omedvetena och en medveten kraft, dragen från logik, som skapar mitt driv.

1: Som ung var jag mobbad i flera år vilket antagligen har satt sina spår. Det finns många forskare som säger att man som äldre försöker ”hämnas” detta genom att överbevisa de mobbade. Ofta genom att på något sätt visa sig själv ”bättre än dem”. Jag vet medvetet och logiskt att de antagligen skiter fullständigt i om jag blir en tiggare på gatan eller den nya Bill Gates. Dessutom så är det helt ointressant för mig vad dessa människor som jag inte har någon som helst kontakt med tycker eller tänk om mig. Det viktiga är ju hur jag själv mår i min inre värld.
Däremot så vet jag inte riktigt hur det omedvetna tänker och kanske är detta vad som skapar mitt enorma driv och min enorma målmedvetenhet. Kanske vill mitt omedvetna fortfarande hävda mig bättre…

2: Som liten dagdrömde jag ofta och mycket. En av mina, ska vi säga, endorfinfrigörande och väldigt klimaxframbringande drömmar var när jag på ett annat sätt skadade mig själv (Blev slagen på, ramlade ner från ett träd, eller annat smärtsamt). Precis efter det kom det nämligen alltid fram en trevlig och för mig attraktiv tjej som tröstade mig och då hamnade jag i ett upphöjt tillstånd.
Kanske söker jag än idag så enorma utmaningar så att jag får smärta och i min egen lilla fantasi att det då ska komma någon vacker och trösta mig.

3: Logiska tänkandet. Mitt yttersta mål är att få maximal lycka. Så hur fungerar de lyckliga och vad gör de? Enligt forskarna är följande delar bland de viktigaste för lycka: 1: Äktenskap, 2: familj och vänner. 3: Realistiska förmågor. Från högt respekterade människor i min omgivning med stor grund för vad de säger så är också entreprenörer lyckligare än t.ex. verkställande direktörer. Dessutom är de med syfte, utmaningar och mål i livet lyckligare än de andra. Eller som min mentor hade sagt. ”annars är man död som människa”.

Så var är jag just nu? Jag håller på att bygga upp mitt företag och ser en risk i att misslyckas eftersom om jag inte dubblar omsättningen så kommer inte nödvändig lönsamhet uppnås. Eftersom jag vill uppleva maximal lycka vill jag vara entreprenör vilket innebär att jag vill lyckas med att dubbla omsättningen. Detta skapar en enorm vilja och ett enormt driv för att göra det jag gör.
Allt sammantaget kan man också fråga sig: Är jag en psykopat?

1 kommentar:

Anonym sa...

tvivlar att du är psykopat eller hög funktionell sociopat.

Kanske på sin höjd "Aspie" eller borderline vilket låter troligare om du har svårt att sätta dig in i andras känslor och bara ser andra människor som verktyg, antagligen med en mild släng av OCD. Men det där med att få njutning av smärta av olika typ är väll knappast något unikt, själv är jag motsatt och gillar att dominera och är lite lätt sadistisk när andan faller på.

Känner igen mig själv i mobbing, spaceing out etc och anses av många vara excentrisk.

Men som jag ser det så har excentricitet mer med hur hjärnan är riggad. Själv har jag den förnäma sammlingen av lustiga dplda handikap som gör mig lite lustig: tinnitus (båda öronen), Nedsatt hörsel höger öra (5-10db mellan 4000-5000hz) vilket gör att jag kan läsa läppar lite halvdant, synaestesi kopplat mellan hörsel och syn samt "Non 24" eller Non 24 hour circadian rythm disorder (min biologiska klocka skjuter mitt dygn 1,5-2,5h frammåt varje astronomiskt dygn) samt perioder av insomnia då jag inte sover alls eller bara några timmar.

Jag tror inte på gud och gillar rationellt beteende, surrealism och referenshumor.

Jo och min iQ beroende på hur utvilad jag var när jag tog testet (har tagit det 4 gånger) hamnar någonstans mellan 128 (sovit dåligt) till 136 (sovit bra), Meyer-Briggs anser att jag antingen är en Arkitekt eller en Mastermind (har tagit testet två gånger).

Själv anser jag att IQ, Meyer-Briggs och EQ är underhållande men knappast verklighetstroget.

Jag är inte psyko/sociopat, aspie, borderline eftersom jag inte ser människor som verktyg och jag är benägen att sätta mig in ideras sittuation och förstå mina och andras kännslor väldigt väl. om något så har jag en slags mild blanding av OCD och ADHD för jag brukar ha misnt 5-8 projekt på gång sammtidigt, lär mig bara saker jag är intresserad av och då slutar jag inte plugga förrän jag vet allt om det och jag blir uttråkad lätt...



Excentriker?
Javisst, som jag ser det är det den med flest erfarenheter när den dör som vinner!