Repsam

fredag 22 augusti 2008

20-22 / 08. 2/3 rutin?

Hej hej!

Fick det lite hett om öronen och hann därför inte riktigt med att uppdatera som jag skulle. den 20 och 21 misslyckades jag. Första dagen med 2h och den andra med 1.5h. Ena gången berodde det på för låg volym på stereon. Den andra, trots mina regler, på att jag gick och la mig igen och ställde aldrig larmet.
Intressant är också att jag under den 21 faktiskt också kände mig lite trött under dagen, har nästan inte hänt tidigare.

Idag den 22dre klarade jag hela natten. Blev naps 00:00, 04:00, 06:40, 08;00 och nu 13:10. En sak jag gjorde som underlättar är att gå och lägga mig med kläderna på. Då blir det inte lika naturligt att krypa ner under täcket igen utan mer naturligt att ta en uppiggande promenad. Dessutom så noterar jag hur jag fortfarande (trots lampor tända på natten och gardiner fördragna på dagen) sover mycket djupare om nätterna. Därför tänker jag framöver testa på att bara sova ca 20 minuter om nätterna istället. Kan vara som så att jag vaknar så trött då jag hinner komma in i för djupa sömnstadier. De forskare som rekommenderar metoden säger ju 6x20minuter om dagen och ingenting annat!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hjärnan behöver 30 minuter för att vila upp sig, så allt under det är vansinne. Keep up the good work.

Thomas Jönsson sa...

Haha, fast ibland är jag helt enkelt lite vansinnig. Åtminstone när, som i detta fallet, jag ser enorma fördelar med det!

Anonym sa...

Läs den här,,, om zeitgebers och 24h/25h dygnsrytm

http://hem.passagen.se/snowcandle/piane.doc



html-version:

http://64.233.183.104/search?q=cache:PNfVbGne_-gJ:hem.passagen.se/snowcandle/piane.doc+zeitgebers+25+dygnsrytm&hl=sv&ct=clnk&cd=3&gl=se&client=firefox-a


Lite mer vetenskaplighet kan ju inte skada innan du försöker tvinga in din kropp i ett onaturligt beteendemönster som den inte är anpassad för, och antagligen inte går att anpassa till!

Det går inte att få en bil att flyga då den per definition är byggd att rulla... Men hade kanske gått att bygga om, problemet i ditt fall är att ditt ombyggnadsprojekt gäller en mänsklig kropp.. Du har din genuppsättning som genom år av evolution är förprogrammerad för ett liv efter jordens naturliga dygnsrytm. Det har aldrig genom "naturligt urval" funnits en fördel att kunna sova korta 20minuters pass istället för att sova när de är mörkt...

Anonym sa...

Anonym:

Till dig vill jag bara säga att allting är möjligt, kom inte här med din "empiriska forskning" och hävda motsatsen!

Bara man tror på något tillräckligt mycket och har inre motiverade monologer, ja, då är vad som helst möjligt! Om du bara var en troende med, då skulle du se att grisar visst kan flyga och träd tala!

Anonym sa...

Till Anonym 2:
Allting är inte möjligt. Det finns många saker som inte är genomförbara. Detta kan jag säga fastän jag är en människa som sällan backar för höga hinder.

Jag tror utan tvekan att Thomas Jönsson kan klara sig på 2-4 timmars sömn per dag. Men sannolikheten att han klarar det är större om han följer några vetenskapliga teorier.

Dumt att uppfinna hjulet en andra gång.

/Mattias (Som skrev första inlägget)