Repsam

lördag 26 juli 2008

2 veckors rapport – så här går det!

Nu har det gått drygt 2 veckor (ink förra förra försöket, se repsam.blogspot.com) och här kommer så en lite slags sammanfattande beskrivning av vad jag tänker och tycker om experimentet än så länge.

Har du passerat adaptionsfasen?
Jag tror inte att jag har passerat den helt, men tror att jag är väldigt nära. För varje dag som går har jag upplevt förbättringar och för-förra dagen fungerade skitbra. Förra natten vaknade jag också bra första gången mitt i natten. Resten av vaknandet är irrelevanta då jag översov. Denna natten vaknade jag också super och fungerar suveränt nu även om klockan passerat 03:00.

Rekommenderar du sömnlöshet?
Än så länge kan jag inte ge ett definitivt svar då jag inte tycker att jag har lyckats tillräckligt bra med adoptionsfasen och fortfarande översover då och då. Däremot så tror jag att det för min del skulle fungera super med 5 powernaps om dagen och ett tillfälle då man sover 2 timmar i sträck. Det skulle jag våga rekommendera alla att försöka sig på.

Hur jobbigt var den tuffa tidiga övergången?

Den var fruktansvärt jobbig och krävde en enorm motivation och en inställning som knappt är av denna värld. Lyckligtvis så är jag en envis jävel och blev förbannad på att jag tidigare misslyckats och då jag vägrar förlora så fick jag en enorm kraft samtidigt som jag i början motiverade mig extremt mycket. Jag har numera inte en chans att ligga på samma motivationsnivå som i början av experimentet och ligger en bra dag på kanske 1/3 av vad jag låg på då – men det verkar (nästan) räcka.

Vad har försöket gett dig än så länge?
Detta försöker har gett mig en enorm utveckling i min personlighet. Samtidigt har det gett mig medial uppvakning och jag har fått uppleva diverse härliga klimax och energikickar!

Vad har de sämre delarna med experimentet varit?
Det har definitivt varit de riktigt tuffa kvällarna när man har fungerat som en zombie. Det har varit lite illavarslande att jag de första 3-4 dagarna hade lite ont i magen om nätterna och en hel del nätter har jag haft lite huvudverk. Det har aldrig varit till den grad att det har stört mig särskilt mycket rent smärtmässigt. Men eftersom jag är mån om min kropp och vill verkligen anpassa mig till dess signaler har det tagit emot att gå tvärt emot dessa. Dessutom har man fått sova under diverse fester och vissa saker och ting har fått senareläggas då jag först behövt sova.


Har du några råd på de som vill försöka själva? (OBS! på egen risk!)
Ska du lyckas måste du ha bra kontroll över dig själv och veta hur du fungerar. Du måste ha ett enormt driv för att vilja ta dig igenom detta och du måste ha en förmåga att kunna motivera dig själv samt förmå dig till att hålla en väldigt hög disciplin. Dessutom så bör du inte ha ett vanligt jobb under den period du anpassar dig. Men för mig jag har nästan genomgående mått bra mellan 10:00-00:00 så det skulle kunna gå med ett jobb också. Dessutom bör du skaffa en bra digital timer och en 230V timer som du kopplar till en kraftig lampa i rummet så att den kan gå igång några minuter innan larmet väcker dig.

Kommer du att fortsätta?
För varje dag som går känner jag att jag närmar mitt mål så självklart tänker jag fortsätta! Jag vill verkligen få åtnjuta fördelarna! (mer tid, högre prestationsförmåga och bättre koncentrationsförmåga)

Saknar du inte den vanliga sömnen ibland?

Jo det gör jag och ibland känner man att det hade varit himla härligt att bara släppa allting och sova tills att kroppen själv känner för att vakna. Men jag tror verkligen på fördelarna med sömnlösheten så det är överordnat lite klena intressen på att känna på hur det är att sova länge igen…

Klicka här för statistik över mitt sovande

Inga kommentarer: