Repsam

söndag 20 juli 2008

20/07 Nap 1. Helt underbar – det är så här det ska vara!

Efter att ha varit ute och festat på stan kom jag hem vid 03:30 tiden och gick och jag la mig ganska snart. Jag hade under kvällen endast druckit vatten, men ätit en del godis och chips (=socker och fett).

Jag hade även kommit överens med en kompis att jag skulle hjälpa henne flytta när jag vaknade vilket innebar att jag hade något meningsfullt och kul att göra under natten - faktiskt första gången jag har aktiviteter tillsammans med någon annan under natten. Det skulle bli kul och intressant tänkte jag.

Jag sov 25 minuter och vaknade strax efter 04:00. Snabbt skickade man iväg en puls genom hela kroppen som gav tillbaka en lägesrapport. Den rapporten sa att allting fungerade mycket bra –precis som om det hade varit efter en nap mitt under dagen. Hjärnan vad där och hängde med, tröttheten fanns inte bakom hörnet och det var inga problem att göra precis vad jag önskade. Jag tänkte att det är precis så här det ska vara! Har jag äntligen lyckats anpassa mig till sömnlöshet nu? Prestationsförmågan var 10/10.

Jag cyklade bort till min kompis och vi började i lugnt tempo att packa. Så småningom passerade klockan 06:30 och jag kände hur kroppen ville få chans till lite återhämtning.

Efter ytterligare 25 minuters sömn, nap 2 för dagen, var det bara att fortsätta. Denna gång kände jag mig inte riktigt lika fräsch. Jag presterade på 7/10 och när jag satte mig ner med en bok så fick jag kämpa lite för att hålla fokus på texten och inte sväva iväg.
Till sist blev vi klara, jag kom hem igen vid 11 tiden och gick upp mot sovrummet för att ta ytterligare en nap. Då gick jag förbi min kompis rum som var ute med mig under natten. Jag tänkte så mycket jag hade fått gjort och där låg han fortfarande och sov. Jag klamrade mig fast vid den känsla ett tag och den kändes riktigt, riktigt bra!

Nap 3. Ca 11:30 vaknade jag efter ytterligare 25 minuters sovande. Jag presterar på kanske 8/10 och vi använder 2 timmar under förmiddagen till att städa vilket går med lätthet. Sen hoppar vi på tåget hem och då började jag inse att jag faktiskt är tämligen trött. Det blev lite kämpande med att hålla mig vaken på tåget och min vän noterade även hur jag var nära på att somna in.
Jag kommer hem, tar upp lite grejer, slår på dator och kolla av de senaste sakerna som hänt.

Nap 4 Sedan lägger jag mig för en ny powernap vid 15:00 tiden. När jag vaknar upp känner jag mig på 7/10 i prestationsförmåga och det är tämligen tufft att hålla mig vaken. Jag få gjort lite arbete, men snart finner jag mig liggandes i sängen och funderar på vad jag kan göra för att hålla mig vaken. Detta här är bland de första gångerna jag får kämpa mitt under dagen för att inte somna. Jag ställer klockan på 16:50 för att undvika risken för att jag ev. somnar in. Så här i efterhand inser jag att jag bör använda samma regler mitt på dagen som på natten för att hålla mig vaken och det är bara intresset av att vila/sova som drar ner mig i sängen.
Jag vet inte riktigt vad som händer med larmet, men tyvärr slumrar jag till rätt så nätt och vaknar upp vid 19:00 tiden igen.
När jag väl inser vad jag gjort blir jag så klart lite besviken på mig själv. Ny regel sätts vilket innebär att jag aldrig får ta beslut liggandes i sängen på dagen heller (gamla regeln gällde egentligen så klart här också, men jag lyckades uppenbart att utnyttja ett kryphål).
Men nu äntligen är prestationsnivån hög, 9/10 och jag känner inget behov av att sova.

Reflektioner
Jag tycker att hela dagen varit riktigt intressant och jag kan endast tolka det som att kroppen i allt högre grad anpassat sig mot sömnlöshet. Nu är det första natten jag verkligen fungerar väl hela natten igen. Jag utförde inga mentalt krävande uppgifter men är övertygad om att det hade gått mycket bra om jag velat. Att jag blev trött mitt under dagen var en ny upplevelse. Men det kan också bero på att jag faktiskt haft ganska tuffa och stressiga 24 timmar bakom mig.
Lördagen den 19de jobbade jag 11-15:30. Sen fick jag stressa ihop med en massa saker för att hinna köpa och packa vad jag skulle inför den kommande grillkvällen. På tåget fick man 30 minuters lugn, men sen var det full rulle i en timme för att handla det sista och förbereda allting innan gästerna kom. Sen servade man gäster och minglade fram till 24:00. Sen gick vi ut och träffade vänner/minglade till 03:30. Sen var det hem och efter en powernap bort och hjälpa till att packa till 11 tiden på morgonen. Efter nästa powernap var det full fokus på att hinna städa upp hemmet fort nog för att kunna hinna ta med tåget hem igen. Alla denna stress kan mycket väl vara anledningen till tröttheten idag – åtminstone hoppas jag det!

Inga kommentarer: