Repsam

torsdag 17 juli 2008

Förutsättningar/bakgrund

En av anledningarna till att jag överhuvudtaget övervägde att göra detta experiment var när jag under våren 08 var överbelastad med arbete. Under den perioden tog jag tupplurar 2-3 gånger om dagen och lyckades då sova 3-5 timmar per natt och ändå fungerade jag bra på dagarna. Detta gjorde jag under ca 1 månads tid och 1-2 gånger i veckan sov jag ut ca 8 timmar.
Sedan mitten av juni gjorde jag lite försök för att klara av att bli sömnlös (=sova 2h/natt), men jag lyckades inte mycket mer en än natt. Sedan läste jag på om ämnet, motiverade mig till att verkligen klara det hela. Gick igenom alla fördelarna och alla anledningar till varför jag ville lyckas. Sedan körde jag igång den 10 juni med att på allvar klara av att bli sömnlös.
Jag var sammanhängande uppe 132 timmar varvid jag anser att jag på ett bra sätt hade anpassat mig. Under dessa 132 timmar sov jag totalt knappt 20 timmar. Eller ca 3.5 timmar per dag. Anledningen till att det blev så mycket som 3.5 timmar beror på att jag misslyckades två gånger och sov då mellan 3 och 4 timmar. Dessutom misslyckades jag helt natten till den 16/07 varvid jag sov ca 7 timmar i sträck. Anledningen var att jag lyckats sätta klockan fel så att den inte ringde. Tidigare hade jag vaknat efter 3-4 timmar vid liknande tabbar, men nu tog det 7 timmar vilket jag tror beror på att jag under kvällen för första gången under experimentet druckit alkohol. Ca 3 cl whiskey och 1 glas öl. Ni kan läsa om det förra försöker på repsam.blogspot.com.

Så nu har jag ännu mer erfarenhet inför detta nya försök under vilket jag bl.a. satt upp följande regler.

*Ingen alkohol
*Beslut får ej tas sovandes.
*Är jag så pass trött att jag håller på att somna lite var som ska jag ut och gå/springa.
*Jag går alltid upp på första ringsignalen
*Jag får aldrig gå och lägga mig 30 minuter efter det att jag vaknade från förra cyklen. (=vilket innebär att hjärnan bör ha vaknat och jag bör kunna ta ett logiskt/rationellt beslut istället för känslomässigt.)

Nu kommer jag sova mindre än 3 timmar per dag.
Nu kommer jag att aldrig att sova mer än 30 minuter i sträck.
Nu kommer jag att bli sömnlös!


Inga kommentarer: