Repsam

fredag 18 juli 2008

Nap 2 – Brist på motivation ledde till misslyckande

Sedan förra sömnen har skallen varit på en nivå av kanske 5/10 och det hade därmed återigen varit svårt att göra något produktivt på natten. Men nu bestämde jag mig för att göra något iaf. Dom lättare uppgifterna gick hur lätt som helst (facebook event, blog, m.m.), men sen gick jag på den knappt 1000 sidor långa engelska boken om MYSQL 2005 och det var knappast min mest effektiva inlärningsperiod jag hade. Men jag kämpade på och fick in en del av informationen iaf.
Sen gick jag och la mig redan 03:15 då jag kände mig rätt så trött. Har hittat några nya larm jag ska testa så jag satte igång 2-3 stycken innan jag gick och la mig. När sen larmet ringde så pallade jag inte gå upp direkt. Jag utnyttjade hela situationen och sa att jag fick ligga kvar i sängen en liten sväng till nästa larm. Jag tänkte att det borde jag inte alls göra, men ändå tillät jag mig att ligga kvar, med motiveringen att:
1. Jag kanske klarar av att inte somna. (men redan då visste jag att jag skulle somna – det hade jag gjort alla andra gånger…)
2. Det kanske finns ett larm kvar som väcker mig om jag skulle somna. (probably not!)
Vad som har hänt är för mig helt uppenbart och handlar bara om en sak. Brist på motivation som leder till brist i disciplin. För jag hade en regel som sa att jag aldrig fick ta nya beslut liggandes i sängen – vilket var i princip vad jag ändå gjorde.
Jag hade gjort en viss notis på bristen av motivation, men inte insett hur alvarligt det var. Under kvällen hade jag nämligen sagt till en vän så skönt det hade varit att sova 8 timmar i sträck. Då kände jag verkligen efter och njöt av den tanken. Dessutom blev jag i natt lite sur på att jag även denna natt inte kunde göra något speciellt produktivt. Har aldrig känt mig pigg en hel natt igenom och det är klart att det sänker motivationen eftersom det är en förutsättning för att det överhuvudtaget ska vara intressant att vara ”sömnlös” på en permanent basis.
Lösning på problemet: 1. Jag lägger ner mina test med olika larm. Larmen är alla lite klena och jag behöver ställa extra larm för att vara säker. Det skapar problem med 1: ny situation. (Ja, när du är svintrött och mår sådär så kan du få det till att bli en helt ny situation bara för att du tar det ena larmet före det andra, testar med olika många minuter emellan, eller till och med placerar dem på olika ställen – uppfinnerikedomen som gör att du har chans att få sova vidare är enorm!)
2: Risken att jag säger att jag kan sova några minuter till innan nästa larm går iväg.
Dessutom definierar jag två nya regler.
1: När ett alarm ringer ska jag gå upp från sängen inom en minut.
2: När jag väl gått upp får jag inte lägga mig i sängen igen förrän minst 30 minuter har gått.

Något som tydligt visar i bristen på motivation är att jag tidigare längtar efter och väntat på att natten ska komma. Medan jag nu mest bara sätt natten som något jobbigt som måste passeras.
Jag tänker nu gå en sväng för att få fram en massa motivation och viljekraft igen. Dessutom så lägger jag till en ny regel som kräver att jag måste motivera upp mig om jag känt att jag inte längre har stenfokus på målet.
Frågorna jag då ställer är av typen. ”Varför gör du detta?” ”Vad kan den långsiktiga nyttan med detta?” ”Vad är det som gör att du vill lyckas med detta mer än någonting annat i världen?”.
Nu är det 8 dagar kvar till jag lyckas och förtjänsterna är så enorma så det borde inte finnas några tveksamheter överhuvudtaget. Oavsett hur hög smärtan är, är den värd att gå igenom för att nå målet!

Inga kommentarer: