Repsam

torsdag 17 juli 2008

Inledning

Denna blogg handlar för nuvarande om Thomas Jönssons försök att sova 2 timmar om dygnet. Detta kommer han att utföra genom att ta 20 minuters powernaps var fjärde timme. Alltså totalt 6 powernaps utspridda under hela dygnet.

Så här ska du läsa bloggen
*Ibland skriver jag prestationsnivå 11/10. 10/10 korrelerar till hur jag fungerade under en bra period när jag sov på vanligt sätt. 11/10 innebär således att jag presterar bättre med Polyphascis sleep än vad jag normalt hade gjort någon gång under ett vanligt dygn med vanlig sömn.
*Nap 1 00:05: Detta är den första tuppluren jag tar för dagen med start från 00:05.
Tar jag en tupplur 23:55-00:20 hamnar den under dag 1. Hade jag istället tagit den 00:00-00:25 hade den hamnat under dag 2.

*Med förra period eller förra cykel syftar jag på tiden som jag upplevde att jag var vaken från den förra napen.
T.ex:
"Nap 1 00:00.
Jag sov skitbra!

Nap 2: 03:00
Sedan förra perioden har jag presterat supert och haft en prestationsförmåga på 11/10."
Då menar jag att jag presterat bra under tiden mellan 00:25 och 03:00

Information om Polyphasic sleep
lyckas du med Polyphasic sleep får du totalt ca 2 timmars REM-sömn då kroppen sover effektivare genom att direkt gå in i REM-sömnen. Vanligtvis är 25% av ens normala sömn REM-sömn, alltså ca 2 timmar och du får därmed lika mycket REM-sömn när använder dig av Polyphasic sleep.

Undersökningar har det gjorts få av, men däremot en del mänskliga försök.

Fördelarna som har hittats är bl.a. bättre koncentrationsförmåga, bättre prestationsförmåga, jämnare dygnsrytmer, lättare för att komma ihåg drömmar. Dessutom finns det indikationer på att man håller sig friskare vilket, något som också forskning tyder på som visar att de som tar en powernap om dagen blir mindre sjuka.

De stora nackdelarna är de annorlunda rutiner du får och att du inte längre bör vara vaken mycket mer än 5 timmar i sträck. De som testar berättar t.ex. om hur konstigt det är att gå och lägga sig mitt under en middag eller hur de behöver gå tillbaka till vanlig sömncykel då arbetet kräver närvaro under 8 timmar eller mer i sträck. Totala vakentiden ökar med ca 6 timmar, timmar som är osociala då alla andra sover. Samtidigt minskar den sociala tiden under dagen då du behöver ta några powernaps när andra är vakna. Detta gör att en del upplever att livet känns mindre socialt.

Utmaningen med att gå in i detta tillstånd är själva adoptionsveckan. När du väl klarat den är det nästan lika lätt att hålla rytmen som när du sover som vanligt, men du måste vara striktare med att gå och lägga dig i rätt tid.

Adoptionsveckan är den period då du går över från monophasic sleep(normalt) till polyphasic sleep. Detta kräver en enorm självmedvetenhet och disciplin och du bör ha väldigt starka motiv för att ta dig igenom processen. De största problemen tycks uppstå redan andra natten. ( D.v.s. ca 40 timmar efter det att du sist gick upp efter en normal natts sömn.) Du lyckas inte ta dig upp när klockan ringer och du sover för länge. Kroppen kommer då inte loss från de vanliga rutinerna och du får börja om från början igen.

Min egen motivation till projektet är att jag alltid är intresserad av utmaningar, personlig utveckling och har länge funderat om inte sömnbehovet går att minska. Dessutom har jag varit väldigt trött på min egen sömnrytm som många dagar har slutat med att jag sovit både 9, 10 och 11 timmar varvid resterande dag inte blivit någon höjdare, varken känslomässigt eller prestationsmässigt. Dessutom är jag en hårt satsande entreprenör och några extra timmar är varmt välkomna i mitt liv, frågan är om de också är varmt välkomna i ditt?

Inga kommentarer: